torsdag den 6. februar 2014

Frederiks maddag og koldhævede hvedebrød

Om onsdagen er det Frederiks tur til at lave mad. Han går op i det med liv og sjæl. Han skal selv finde ud af hvad han skal lave og give mig en indkøbsseddel.  Ofte finder han opskrifterne hos gocook. Dette sted kender han fra hjemkundskab,  hvor coop har lavet noget undervisningsmatriale til. Der er en app. man kan hente, super gode billeder og film til børnene når de skal finde ud af kunsten at lave mad.
Har I børn der laver mad?
I går fik vi spicy kylling, og den var SPicy :-)

I dag skal vi have gæster til kortspil. Vi slutter af med kaffe og brød, så i går, satte jeg brød til koldhævning, med inspiration fra Meyers opskrift på koldhævede hvedebrød.  Jeg har ikke noget surdej og bruger knap Så meget salt.



Koldhævede hvedebrød

8 dl kold vand
15 g gær
1 dl  tyknælk
1 tsk groft salt
200 g grahamsmel
1 kg hvedemel

1 dag
Udrør gæren i den kolde vand, tilsæt tykmæk. Nu kommer man melet og salt i.
Nu røres/æltes dejen i 5 min på lavetse hastighed,  på røremaskine derefter 10 min på den højeste hastighed,  nu er det jeg skal blive og holde ved min gamle Kenwood, da den gerne vil danse på køkkenbordet.
Dejen stilles nu til hævning i køleskabet, mindst 12 timer, i en høj skål med film over


2 dag
Vend dejen ud på bordet og del den i 3. Ælt ikke dejen, form den kun til 3 brød der lægges på en bageplade med bagepapir. Brødene hviler nu et par timer.
Bages ved 220 g i ca 25 min, eller til brødene lyder hult, når du banker på det.



Nu har du de skønneste brød, som holde sig friske længe også efter en tur i fryseren.



Ingen kommentarer: