fredag den 9. januar 2015

Årtes første fastelavnsboller.

I dag har jeg lavet fastelavnsboller fra en opskrift, jeg fik da jeg blev opskolet til social- og sundheds hjælper.  Opskriftener nem og bollene smager dejligt.




Opskriften på ca 18 stk fastelavnsboller:

Cremen -  laves først
4 dl skummetmælk
4 æg
6 spsk. rørsukker
2 spsk. vanillesukker
2 spsk. hvedemel

2 tsk. maizena



Æg, sukker, vanillesukker og hvedemel røres sammen. Mælken tilsættes.
Cremen koges i en tykbundet gryde, under konstant omrøring indtil cremen er tyk.
Tilsæt maizenamel,  når cremen er kogt.
Cremen sættes til afkøling.

Dej:
75 g gær
2 dl lun skummetmælk
500 g hvedemel
6 spsk rørsukker
2 spsk madolie
2 æg

Gæren udrøres i den lunke mælk. Æg, sukker og olie tilsættes.  Melet æltes i dejen.
Dejen deles i 2 lige store stykker.
Hver stykke udrulles, så der bliver 9 lige store firkanter.
På hver firkant lægges 1 stor spsk crem. Bollerne lukkes ved at samle de fire hjørner på midten. Vær sikker på at bollerne er lukket godt. Boller sættes på bagepapir med lukningen nedad..

Bollerne hæves tildækket i 45 min

Pensles med æg og bages i 8 - 10 minved 220 g.




Nu er alle mine dejlige fri-/feriedage snart ved at være slut, og mandag starter atter en arbejdsuge. Alle de projekter jeg havde planlagt er udført så det er bare så skønt. De to sidste fridage skal bruges på det kreative.  Hvis du har lyst til at se hvad det er kan duhoppe over på min anden blog Jannet's hjørne


Ingen kommentarer: